Mototrip (4): Zážitky z Leh a Údolia Nubry

Len čo sme za sebou zanechali moslimský Kargil, dedinky navôkol sa menia na čisto budhistické. Všade samé modlitebné vlajky, gompy, na niektorých miestach kláštory. Dorazili sme, ako to ja nazývam, do budhistických výšok.

Jazda je príjemná, prechádzame niekoľkými nenáročnými priesmykmi a okrem kvalitnej cesty nás rozmaznáva aj okolitá príroda. Už sme takmer úplne zabudli na trápenia z prvých dní, aj na lavínu v Zozi la.

[Prečítajte si aj predchádzajúci diel našej jazdy: Mototrip (3): Po lavíne do Údolia Zanskar ]


Po indickom čajíku nad útesom dediny Lamayuru prechádzame dlhým pútavým kaňonom. Znova sa nám zastavuje rozum nad tým, aké je to skvelé, že sa môžeme cez takúto jedinečnú scenériu premávať len tak na motorke.
Budhistický kláštor na útese v Lamayuru


Prichádzame do Leh, Ladakh

Leh

Pomerne rýchlo prefičíme cez niekoľko širokých údolí. Rovná cesta pomedzi suché kopce mi miestami pripomína nekonečné diaľnice v Arizóne alebo Kalifornii.

Do Leh prichádzame svižne, no na prvý pohľad sa až tak veľmi nevieme naladiť na jeho údajné čaro...

Nachádzame sa v bývalom hlavnom meste himalájskeho kráľovstva Ladakh. Mesto skutočne dýcha históriou. Vďaka svojej ťažkej dostupnosti, si dodnes zachováva svoj unikátny ráz a kultúrne prvky. Podľa nášho vnímania je mesto také typické himalájské, budhistické. Výnimočné je najmä tým, že je väčšie než bežné osídlenia nad 3000-4000m. Aj vďaka tomuto Leh vždy ponúkalo viac priestoru pre kultúru, vzdelávanie, ako aj obchodovanie. Sú tu viaceré kláštory a tiež veľké trhovisko.

To, čo sa nám však páči už menej, je množstvo turistov, agentúr, hotelov a reštaurácií. Byť tak v Leh pred 50 rokmi, kedy tu ani poriadne cesty neexistovali, musel byť cestovateľský sen. V súčasnosti je však až príliš turisticky vyvinuté na náš vkus.

Aj tento fakt nás podnietil k rozhodnutiu, ostať tu len na jednu noc. Dnes sa ešte pozrieme na západ slnka z neďalekého kopca, kde sa nachádza aj budhistická pagoda; dáme si večeru na miestnych trhoch a zajtra pôjdeme ďalej do Nubry.

Len tak-tak si stíhame vybaviť povolenia na vstup do Údolia Nubry a k jazeru Pangong, kde máme zamierené neskôr. Zahraniční turisti si toto povolenie, ako inak, vybaviť sami nemôžu, a tak sú nútení využiť služby jednej z miestnych agentúr. Úrady tu diktujú hnusnú byrokraciu. Našťastie na parkovisku stretávame úplnou náhodou akúsi pani z agentúry. Tá okrem iného prevádzkuje aj batôžkársky hostel s lacným ubytovaním, takže vďaka nej zabíjame dve muchy jednou ranou.
Leh v objatí masívnych himalájskych hôr na okraji údolia
Západ slnka pri pagode

Okrem byrokracie na úradoch narážame na ešte jednu prekážku. Požičovne motoriek v Leh formujú miestnu úniu (mafiu), ktorá si určuje vlastné pravidlá. Na každom výjazde z mesta majú svoje kontroly, cez ktoré nepúšťajú motorky s inou než tunajšou ŠPZ-kou (výnimkou sú len dva výjazdy smerujúce von z Ladakhu). Takto sa snažia zabrániť turistom v tom, aby objavovali “ich” okolie na motorkách požičaných mimo Leh (napríklad na tých z Manali alebo Dilí). Tento fenomén nejdem ani ďalej komentovať… Ešteže sa nám podarilo s nimi vybabrať.

Mocná Khardung la

Sú tri hodiny v noci a my sa balíme na jazdu. Je tma a zima. Nechceme ani vedieť, čo nás čaká na 5600m** na presmyku Khardung la. Prejazd vedie do údolia Nubry a ďalej severnejšie k pakistanským a čínskym hraniciam. Príjazd k priesmyku je však zaistený motorkárskou mafiou, takže naša jediná možnosť je prekĺznuť kontrolou ešte predtým, než ju vôbec otvoria.

Po opustení mesta sa ťaháme úzkou asfaltkou vyššie a vyššie. Popri nás len útesy a strmé steny. Cesta je kľukatá a v tejto tme aj riadne strašidelná. Po hodine prichádzame k domčeku a otvorenej rampe. Opatrne pridávam rýchlosť, kým na terase domu zazriem človeka s dekou prehodenou cez ramená. Keď prichádzame k nemu radšej sa ani nepozerám bokom. Vidím len toľko, že zapína baterku a snaží sa ňou z terasy namieriť na našu ŠPZ-ku. Nemáme na výber… Prefičíme popred neho a dúfame…

Ešte asi hodinu sledujeme svetlo motorky, ktoré nás nasleduje. Zdá sa, že nás nevie dobehnúť. Máme náskok a ponáhlať sa po tomto teréne by mohlo mať fatálne následky aj preňho.
Nad 5000m máme na ceste jemnú vrstvu snehu. Našťastie už začína svitať. Trošku nám mrznú ruky.
O približne 100m vyššie vozovku pokrýva súvislá vrstva snehu. Cesta je strmšia. Zaradená jednotka a rýchlosťou 5 až 10 km/h sa snažíme nedostať šmyk. Terén je krutý a keď prvýkrát natrafíme na ľad skrývajúci sa pod snehom, padáme na zem. Nič sa nedeje, išli sme pomaly, no tú 200-kilovú motorku máme problém aj dvaja zdvihnúť. Ešteže nepadla úplne na riadítka, ale udržal som ju v polohe, ako sa opierala o podnožku. Svetlo, ktoré nás nesledovalo, už nevidíme.

Krvopotne sa dostávame hore, kde nás víta kamenná tabuľa: “Mighty Khardung la. The highest motorable pass in the world.”**
V dojatí sa objímame, kým sme celí 😄 a robíme si fotky. Cestou hore nám nebolo všetko jedno. Podľa stôp v snehu vidíme, že sme dnes na vrchol prišli ako prví. Druhý nás dobieha jeden kamión a na treťom mieste sú prvé ranné lúče.
Samospúšť nás občas predbieha
Na snowboarde si väčšinou viac užívam, keď do snehu kreslím prvú stopu
Pohľad na druhú sranu. Tadiaľ pôjdeme dole


Po východe slnka začíname klesať na druhú stranu a mne napadá staré horolezecké porekadlo, že byť na vrchole je len polovica cesty (a úspechu).
Dole to ide ešte horšie. Viac snehu, viac ľadu. Miška kráča pešo niekoľko kilometrov a ja sa snažím udržať motorku na kolesách. Na strmších úsekoch sa miestami ani neviem rozhodnúť, či mám začať brzdiť a zaručene dostať šmyk alebo sa pustiť a dúfať, že o pár desiatok metrov budem schopný pribrzdiť tú nabranú rýchlosť.
Ešte asi dvakrát padám z motorky sám a ďalšie dva pády máme spolu s Miškou.
Začíname klesať
Oblačnosť sa mení každých dvadsať minúť

Po dvojhodinovom klesaní prichádzame k prvým čajovniam. Sme celí a bez zranení! Na oslavu života si doprajeme každý dva čaje a zopár sladkostí. Úspešne sme prešli kontrolou mafie a prekonali sme Khardung la. Už nás nič nezastaví do Údolia Nubry!
Čajovňe na spodku Khardung la
Mladý jak zdrhá spred foťáku

Údolie Nubry

Príchod k Nubre nám opakovane ponúka jedny z najkrajších výhľadov, a to aj vďaka hustým malým oblakom, ktoré vytvárajú tiene na horách medzi ostrými slnečnými lúčmi.

Ponad rieky Nubra a Shyok navštevujeme malebné dedinky, dva budhistické kláštory, slávne piesočné duny, ako aj jednu z najväčších sôch sediaceho Budhu. Vstávaj pred treťou a deň je zrazu nekonečný!
Celá oblasť je pokojná a tichá. Málo ľudí a len minimum dopravy. V jednej zo záhrad v dedinke Hunder zazrieme dokonca aj dvojhrbú ťavu. Dromedárov tu držia samozrejme pre turistov. My si užívame výhľady na Himaláje sediac na piesočných dunách aj bez nich. Obed si dávame v lokálnej dhabe za 50 centov. Klasika - šošovica, kari a ryža. Keď nestačí, prihodia zadarmo, kým nie sme plní.
Údolie Nubry
Šplháme sa ku gompám. Helma chráni pred vetrom :D
Výhľady nad Hunderom
Oáza
Gompy na blízkom kopci pôsobia ako opustené
Gompa so sochou Budhu reštaurovaná českými dobrovoľníkmi
Duny nad 4000m!
Budhistický kláštor nad Diskitom
Jedna z najväčších sôch sediaceho Budhu - Diskit
Výhľad od sediaceho Budhu - Údolie rieky Shyok pred sútokom s Nubrou

Večer sa už len prechádzame Diskitom, kde sme našli ubytovanie aj motoservis. Preventívne si nechávame prezrieť motorku, očistiť a znova namazať reťaz. Úkon nás stojí necelé 3 eurá.

Čo je super, že nám nečakane ponúkajú prístup na wifi, takže sa vieme spojiť s kamarátom Tanmayom, s ktorým sme sa naposledy videli v Údolí Zanskar. Zajtra by mal prechádzať cez Khardung la a má namierené, podobne ako my, k jazeru Pangong. My tam dorazíme snáď už poobede, jemu to z Leh isto potrvá až do večera.
Dohodli sme sa, že pri jazere Pangong nájdeme nejaké milé ubytko u domácich. Také, aké sme mali spolu u Drojeeho. Našu motorku následne zaparkujeme na viditeľnom mieste tak, aby nás podľa nej Tanmay vedel nájsť.

Tešíme sa na opätovné stretnutie a na spoločnú jazdu ďalej.


**Pravda o Khardung la: Indovia majú radi prvenstvá a nemajú problém ani s prikrášľovaním čísiel. O Khardung la sa preto šíri, že je najvyšším priesmykom na svete, ktorý je prejazdný pre motorové vozidlá. Stretli sme aj takých motorkárov, ktorí prišli z centrálnej časti krajiny len preto, aby vyšli na vrchol Khardung la. Podľa indických údajov sa priesmyk nachádza vo výške 18.380 stôp, čiže 5602m. V skutočnosti je vrchol Khardung la na 5359 metroch a podľa Wikipédie existuje hneď niekoľko vyšších priesmykov v Indii, Tibete a Číne.

[Nasledujúci diel výletu:  Mototrip (5): Pangong Tso a "diaľnica" Leh-Manali ]


Kontakt

Kontaktuj nás, prosím, na facebooku 😉

Odber nových postov

O našich nových príspevkoch Ti môžeme poslať email :)

Témy