Filipíny: Rodinná dovolenka po našom II.

Siargao: Turizmom stále neskazené čaro

Siargao sa stáva zastávkou našej rodinnej dovolenky z viacerých dôvodov. Poprvé, turistov si užíva len zopár rokov, a tak v našom itinerári reprezentuje ten autentický tropický vidiek, ktorý veľmi túžime ukázať našim. Podruhé, ostrov je známy skvelými vlnami pre všetky úrovne, takže to vyzerá tak, že bude aj surfovačka.

Na ostrov prichádzame počas dažďa. Ostrov je v obkľúčení búrok. Je to len o chlp, že nám vôbec umožnili pristáť.
Na letisku nás odchytávajú taxikári, ale ja už dobre viem, že auto je zbytočný luxus.  Za dobrým obchodom treba vyjsť pred bránu letiska. O 5 minút sa už vezieme k našim hostiteľom na motorikši - áno, všetci štyria plus šofér a jedna motorka 😄

Naši hostitelia sú milí. Prenajímajú zopár izieb vo vlastnom dome a radia nám kam ísť a čo odskúšať.
No a ostrov, ten je ako z rozprávky! Cestu obklopujú najmä palmové lesy. Dediny sú tvorené z polovice murovanými, z polovice bambusovými domami. Zvieratá behajú všade navôkol. Kura, koza, ba aj prasatá. Na Siargao je život pomalý. Kde-tu rybári, mechanici, remeselníci. K tomu asi polovica ľudí vyzerá skôr tak, že vôbec nepracuje. Žiadny supermarket, žiadne reštaurácie, žiadny autobus. Nič, čo by vyzeralo, že je pripravené pre turistov.
Lacný transport
Prvý večer sa ešte rýchlo stíhame okúpať pri západe slnka. Pláž v divočine na kraji dediny len pre nás!

Po ostrove brázdime na motorkách. Všetci ubytovaní tu chodia takto, takže aj nám hostitelia pozháňali nejaké od susedov. Dva skútriky a jedna 200-ka s manuálom. Tá je síce v katastrofálnom stave, ale s pocitom, že aj to patrí k tomuto zážitku, vyrážame.

General Luna

V “hlavnom meste” General Luna už celkom turizmus cítiť. Je tu dosť ubytovaní aj reštaurácií. Všetko je ale stále vo vidieckom štýle a nám to nevadí. Užívame si skvelé jedlo a pláže. Dostávame sa aj na surf a ani jeden deň snáď nevynechávame tie epické západy slnka.

General Luna - v meste
Pláže General Luna
Slávne mólo na Cloud 9
Pláž pri Cloud 9
Nacvičujeme vstávanie na surfe
Cloud 9 - ľavá časť pre surferov-začiatočníkov
Západy slnka nás rozmaznávajú pohľadmi

Mimo General Luna

Zvyšok ostrova je očarujúci. Turisti takmer nikde. Len pokojné dedinky na okraji exotickej prírody. V jednej si kupujeme ananás na osvieženie, v druhej zasa obedujeme v miestnej jedálni. A medzitým sa len preháňame na motorkách a kocháme sa výhľadmi na nekonečné palmové lesy, jazero s krokodílmi a na osady zasadené upostred ničoho. Zastavujeme sa pri Tayangban cave, kde sa brodíme po pás vo vode cez jaskyňu s netopiermi. Na záver oddychujeme na pláži v tieni paliem. Ani tu nikoho niet.
Radosť nám nekazia ani občasné búrky, ktoré nás na motorkách opakovane zlejú, a to až tak, že sme do nitky mokrí za pár sekúnd. Ani sa neoplatí zastavovať a hľadať prístrešok. My, šoféri, si jednou rukou tienime tvár, aby sme cez dážd aspoň niečo videli a pokračujeme v ceste.😅
Večere zväčša končíme v najbližšej dedine Dapa. V prístave je niekoľko stánkov, kde si užívame tradičné filipíske grilované dobrotky. K tomu pivečko (okrem šoférov) - predsa sme na dovolenke!

Tropický vidiek
Banda. Sme veselí, kým nás dážď znova raz nezleje
Nikde nekončiace palmové lesy
Jazero (aj) s krokodílmi
Kokos sa nekupuje. Kokos sa zdvihne zo zeme a rozbije 😛

Výlet loďou

Trošku sa nám vyčasuje a prší o niečo menej. Je čas na návštevu okolitých ostrovčekov. Ide zatiaľ o jediné organizované výlety domácimi. Poskytuje to snáď každý rybár, ktorý vlastní motorový čln a záujemcov mu dohadzujú ubytujúci. Navštevované ostrovy sú naozaj maličké, pokryté palmami, zväčša opustené, v najlepšom prípade s pár desiatkami obyvateľov. Kúpeme sa a šnorchlujeme celý deň.
No a aby tej vody náhodou nebolo málo, počas plavby späť sa na mori strhne poriadna búrka. Loďkou lomcuje zo strany na stranu, nie je sa kam ukryť. Len sa k sebe túlime a snažíme sa navzájom zohriať.
Naked Island (Holý ostrov) - a to doslova
Daku - jeden z väčších trvale osídlených ostrovov = pár desiatok ľudí
Na Daku akoby zastal čas
Výroba člnov na Daku
Tanečky pod palmami
Ostrov Guyam
Guyam

Zo Siargao odchádzame dokonale spokojní. Objavovať takýto tropický raj je pre nás zakaždým obrovským zážitkom. Mali sme dobrodružstvo, oddych, super jedlo a v neposlednom rade sme mali pocit, že by sme tu vydržali aj mesiac.

Čo by sa nám takmer aj splnilo...

Keď tri dni po našom odlete píšem pár slov s poďakovaním našej pani ubytujúcej, tá mi oznamuje, že naše lietadlo bolo posledné, ktoré odvtedy stihlo opustiť ostrov. Kvôli búrkam totiž zastavili komplet celú leteckú komunikáciu ostrova.

El Nido: Destinácia z katalógov cestoviek

Veľa času nám neostáva, takže na ostrove Palawan si vyberáme len jeho údajnú top destináciu - El Nido na severe ostrova. Na tomto ostrove je už turizmus zabehnutý a šablónovitý. Z letiska sa rovno ponúkajú mikrobusy na odvoz do 300 km vzdialeného El Nida. Cena aj služba je štandardizovaná. Je to najrýchlejšia aj najrozumnejšia voľba. Po odchode z Puerto Princesa sa zastavujeme iba v akejsi jedálni, kde sú na turistov pripravení - s jedlom a aj s cenami. Šoféri si užívajú províziu.

Jazdu máme hrôzostrašnú. Náš šofér jazdí tak zbesilo, že sa celý čas (6 hodín) bojíme o život. Nie je ochotný sa so mnou rozprávať, keď ho upozorňujem. Nakoniec naňho opakovane kričím, no bez slova mi dáva najavo, že môžeme tak akurát vystúpiť v strede ničoho, pobiť sa alebo môžem čušať a vydržať to. Okrem mňa sú ticho všetci 13 cestujúci, Filipínci aj turisti. Po pár pokusoch sklapnem aj ja.

El Nido je znova len symbolom istej kategórie ázijských destinácií. Tých, ktoré kedysi boli ako Siargao, s prírodnou krásou, s autentickým lokálnym životom, s nejakými základnými ubytovaniami pre návštevníkov. Dnes sú to ale svetoznáme letoviská s riadeným turizmom, s niekoľkoposchodovými hotelmi, medzi ktorými sa nájdu aj obzvlášť tip-top, ďalej s pizzeriami, ako aj inými západniarskymi jedlami. Požičovne, výletné lode, bary aj párty s dj-om. Ulice aj pláže plné predavačov hovadín a maklérov miestnych cestovných agentov a... Asi nemusím ani pokračovať. Na nejaké spontánne vzrúšo zrejme môžeme zabudnúť, ale aj na toto sa dá naladiť. A príroda nás bude baviť tak či tak!

Prvé dni si úspešne užívame služby okolia. Po nekonečných filipískych grilovaných večerách na ulici dobre padne malá zmena - pizza od miestneho Taliana. V centre zasa Ukrainec varí pivo, no za ceny, za aké by sme si ho nekúpili ani doma. Radšej teda overený fľaškový San Miguel.
Napokon sa nám podarí nájsť aj trhy, ktoré sú podľa všetkého posledným pozostatkom tradičného života lokálnych.

Večer skúšame miestnu párty so živou hudbou, no najväčším zážitkom pre nás ostávajú pláže. Tie sú v El Nido, ako aj v jeho okolí obkolesené rozsiahlimi skalnatými útvarmi, ktoré akoby vyrastali z vody. Na čo sa ale najviac tešíme sú výlety loďou. Situáciu nám však znemožňuje výstraha pred tajfúnom, kvôli ktorému všetky výlety majú stopku... Úprimne? Občas nám tu zaprší, ale predstavovali sme si väčšiu hrozbu.

Uličky El Nido
Lokálne trhy
Pláž Las Cabaňas

Výlety loďou A a C

Aj výlety po okolí sú typizované. Po afére so sprostredkovateľom, ktorý nás zlákal na výrazne nižšiu cenu, no potom nám akosi "zabudol" zajednať miesta na lodi, sa spolu s Kitty na neho i jeho agentúru vykričíme ako takí nazúrení Taliani 😄 My sme inak kľuďasi, ale na podvody sme hákliví. Po odvolaní výstrahy pred tajfúnom sú zrazu všetky lode preplnené nedočkavými turistami a podľa ich slov, musíme čakať ešte jeden deň. Situácia sa spočiatku zdá byť beznádejná, no nakoniec sa nám podarí vyhádať si náhradu.

Výlety loďou na tunajšie neďaleké ostrovy sú naozaj špica! Na programe je zakaždým návšteva piatich ostrovov. Na prvých sa navštevujú pláže, ktoré sú ideálne na prechádzky či šnorchlovanie, pozorovanie koralov a podmorského života. Inokedy vás zasa vylodia uprostred mora pri akejsi skale, kde si môžete zaplávať s medúzami. Pre nás to bol ohromný šok. Až pod vodou sme zistili s čím sa to vlastne kupkáme. Zároveň nám posádka akosi zabudla spomenúť, že tento druh medúz nepŕhli. 😂

Súčasťou každého výletu je aj obed, ktorý pripravujú priamo na lodi (rozumej, taký vačší rybársky čln). Čerstvo ugrilovaná ryba, morské plody, zelenina, nakrájaný melón a ananás. (Na Filipínach majú jednoznačne najlepšie ananásy, aké sme kedy jedli!) A bola samozrejme aj ryža. Však sme v Ázii. No každopádne bol to luxus.

My sme spomedzi štyroch výletov absolvovali dva - A a C, vďaka ktorým sme videli mnoho čarokrásnych miest. Jedným z najväčších prekvapení bola tajná zátoka. Vyskakujeme z lode a plávame k vysokej skalnatej stene vytŕčajúcej z vody. Náš sprievodca nás upozorňuje na malú štrbinu v skale tesne nad hladinou. Nachádza sa tam otvor, cez ktorý vieme preplávať popod touto skalnou bariérou. No a čo nás čakalo na druhej strane? Rajská pláž obklopená porastom v objatí jednoliatých skál. Zážitok na celý život, poviem vám.

Druhou čerešničkou bola zátoka, do ktorej sa loďou nedá dostať. Buď sme sa k nej mohli dostať kajakom alebo sme jednoducho plávali. Vo vnútri nás čakali podobné vysoké skaly formujúce dlhé prepojené lagúny v akejsi spleti vodných uličiek. Len ťažko slovami opísať tie nádherné scenérie. Nemyslím si, že niečo obdobné by sa ľahko dalo nájsť inde vo svete.

Oba výlety aj samotná návšteva El Nida dopadli na výbornú. Aj keď kvôli vplyvu turizmu by sme sa sem už zrejme nechceli vrátiť, unikátnosť tunajšej prírody si podmanila naše srdiečka.

Šťastní sme napokon ešte aj z ďalšieho dôvodu. El Nido nám prinieslo ďalšie zásnuby počas nášho cestovania. Tentokrát "áno" povedala moja sestrička Kitty priateľovi Lacovi ❤️

Na ceste domov

Itinerár pre rodinu vyšiel podľa plánov. Tropický vidiek na Siargau, ako aj svetoznáme letovisko, akým je El Nido, majú rozhodne niečo do seba.
Rodinka je už pomaly aj doma. My si ešte dáme jednu krátku, mesačnú, zastávku v Iráne.

Kontakt

Kontaktuj nás, prosím, na facebooku 😉

Odber nových postov

O našich nových príspevkoch Ti môžeme poslať email :)